Ještě pár ukázek z Clancyho tvorby:
Clancy Eccles byl jednou z nejoblíbenějších a nejváženějších postav jamajské hudební scény. Narodil se 9. prosince 1940 v městečku Dean Pen, ve farnosti St.Mary. V dětství stále kočoval, protože tatínek byl krejčí a objížděl ostrov kvůli práci. Když bylo Clancymu deset let, odešla maminka od rodiny, protože už nemohla snést neustálé stěhování a existenční problémy.
Své pěvecké nadání projevil již jako náctiletý, když začal pracovat v řetězci hotelů na severním pobřeží. Začal roznášením pití a zpíváním R&B, calypsa a menta v klubech v Ocho Rios. Hudebně ho vyučil herec a hudební producent Lord Messam, který spolupracoval s the Blues Busters, s duem Higgs & Wilson a Busty Brownem.
Roku 1959 se přesunul do Kingstonu, kde stejně jako u mnoha dalších, začala jeho kariéra. Zde zvítězil v talentové soutěži v Royal Theatre, kde Coxsone Dodd hledal talenty a mladému Clancymu obratem nabídl nahrávací smlouvu.
První Clancyho skladba "Freedom" byla původně vylisována na acetátový vinyl, pouze pro pouštění na Doddově sound systému. Byla to jedna z Coxsonových vůbec prvních nahrávek. Samotné nahrávání probíhalo ve studiu Federal na Marcus Garvey Drive v listopadu 1959. Studio vlastnil Ken Khouri. Kapelu tvořili Aubrey Adams na piano, Ernest Ranglin na kytaru, Cluett Johnson na basu, Roland Alphonso na tenor saxofon a Drumbago na bicí. Coxsone sám hrál na perkuse.Oficiálně byla skladba vydána až o dva roky později. V té době všichni slavili Jamajskou nezávislost, ale skladba se i přes své téma, touze po návratu do Afriky a repatriaci původně afrického obyvatelstva, stala v roce 1961 jamajským hitem a hymnou. Další skladby, které Coxsone s Clancym Ecclesem nahrál jsou "Glory Hallelujah", "River Jordan", "I Live And I Love", "Rock Of Ages" a "Leave Earth".
I přes popularitu, kterou si jeho skladby získaly, nebyl Clancy spokojený s Doddovým vedením a Studio One opustil. V roce 1962 se většina vystoupení konala pouze ve dnech volna a o svátcích. Tehdy dvaadvacetiletý Eccles začal pořádat vystoupení jiných umělců např. Boba Marleyho s the Wailers a the Clarendonians. Současně také začal pořádat "Vánoční Ranní koncerty", které si získaly značnou oblibu až se z nich stala tradice.
Později, jako hledač talentů, rozjel několik talentových soutěží Battle of the Stars nebo Reggae Soul Revue, kde se mezi jinými talenty objevil Barrington Levy, Leroy Smart a Culture.
Eccles nebyl vždy, na hudební scéně či mimo ni, se všemi za dobře. Byl jedním z budovatelů hudebních clashů a díky tomu přišel k ošklivé jizvě na obličeji. "Od chvíle, kdy jsme začali, to bylo takové. Když jste oblíbení vždycky jste někomu trnem v oku," říká v rozhovoru z roku 2001 pro Observer o incidentu, kdy mu Owen Gray hodil láhev do obličeje. "Owen Gray byl můj přítel, ale nedokázal překousnout určité věci," dodává v rozhovoru.
V roce 1963 nahrál pro Charlieho Moo, obchodního partnera Leslie Konga, skladby "Judgement" a "Baby Please". Další dvě skladby "I Am The Greatest" (též Cassius Clay) a "I Need Your Love" v produkci Mike Shadeeda. Následující rok začal pracovat s Lyndonem Pottingerem, manželem Sonii Pottingerové. Ten vydal mladému zpěvákovi poměrně dost skladeb, jmenujme aspoň "New Jerusalem", "Miss Ida" a "Sammy No Dead".
Finanční odměna byla mizivá a tak se Clancy rozhodl okolo roku 1965 zanechat na čas zpěvu a přestěhoval se do Annotto Bay, kde pracoval jako krejčí. V roce 1967 znovu obnovil svoji pěveckou kariéru a současně založil vlastní label Clandisc, který sídlil v zadní části jeho nového krejčovství v centru Kingstonu.
O rok později společně s Lee Scratch Perrym napomáhal vznikajícímu stylu, který podle mnohých sám pojmenoval reggae odvozením od slova streggae (žena pokleslých mravů - prostitutka).
Nejvíce úspěchu dosáhl Clancy právě v období přechodu rocksteady do reggae. Duke Reid věnoval Clancymu nějaký volný čas ve svém studiu Treasure Isle, kde společně s Ericem "Monty" Morrisem nahráli píseň "Say What You're Saying", která se na ostrově stala hitem. Stejně jako Clancyho první reggae hit "Feel The Rhythm".
V Británii, nejen u přistěhovalců z West Indies, ale zejména u skinheadů, kteří tou dobou sledovali jamajskou hudbu, se chytila lechtivá skladba "Fatty Fatty", a skladby "Fire Corner", "Lee Van Cleef" a "Vigorton 2" od King Stitta.
Clancy Eccles je též autorem nepřehlédnutelné balady Kingston Town (Lord Creator), kterou o dvacet let později předělali UB 40. Nahrál vůbec první singl Berese Hammonda, o deset let dříve než se tento zpěvák stal populárním.
Britská společnost Trojan Records vydávala Clancyho tvorbu na své vlastní verzi jeho labelu Clandisc. Nevydali jen množství jeho singlů, ale také čtyři výběry z jeho tvorby.
Kromě svých nahrávek produkoval Clancy Eccles mnoho svých jamajských kolegů. Například Busty Browna ("Don't Look Back"; mp3,360kB), Larry Marshalla a Joe Higgse ("Mademoiselle"; mp3,380kB).
Zároveň najímal ty nejlepší dostupné hudebníky. Jádro Clancyho studiové kapely the Dynamites ("Herbsman Shuffle"; mp3,380kB) tvořili mladí talenti Hux Brown (kytara), Clifton "Jackie" Jackson (basa), Gladstone Anderson (piano), Winston Wright (varhany) a Paul Douglas (bicí).
Clancy také pomohl jiným přispět svým dílem do jamajského hudebního průmyslu. V roce 1968 pomáhal Lee Perrymu založit jeho label Upsetter. Koncem roku 1971 si od něj Winston "Niney" Holness půjčil peníze na dolisování svého hitu "Blood And Fire", což byl první opravdový hit jeho labelu Observer. Zároveň byla skladba předzvěstí směsi sociálního cítění a náboženského hněvu, který dominoval druhé polovině 70. let.
Na rozdíl od mnoha svých kolegů se Clancy vždy postaral, aby umělci které produkoval, dostali zaplaceno vše co jim patřilo. Kirk Salmon z Fabulous Flames v rozhovoru s Davem Kingstonem pro časopis Reggae Quarterly připomíná. "Clancy nebyl jeden z těch vyděračských producentů. Zacházel s námi dobře... V těch dobách mnoho umělců strádalo. Také jsme mohli trpět, jako oni, ale Clancy byl mnohem lidštější než většina producentů... Vždycky jsme měli peníze. Když jsme byli v Kanadě, Clancy pro nás založil v bance na Jamajce účet a vložil na něj peníze, takže když jsme se vrátili nebyli jsme bez peněz. Dělal mnohem více než by běžný producent kdy udělal, protože byl takový. Měl dobré srdce."S umělci zacházel dobře, sám zakusil opak od britských společností Trojan Records a Pama. Pama byla společnost obchodující s nemovitostmi, která chtěla rozjet hudební business. Od Clancyho dostala nějaké písně, ale nikdy za ně nezaplatila.
To samé proběhlo s Lee Gopthalem z Trojan Records. Sám Clancy to jednou vysvětlil. "Když za námi přišli Trojan Records zpočátku platili, ale pak se ukázali ještě horší než Pama. Potom co dostali všechen dobrý materiál, nedalo se z Lee Gopthala dostat už ani penny. Jel jste do Anglie, dostal jste malý šek. Ubytoval vás v hotelu a posílal pro vás auto, ale nic víc. Proto vím, že podepsat nějaký papír je jako podepsat si rozsudek smrti."
V roce 1971 vůdce PNP Michael Manley slíbil rovnoprávnost a spravedlnost všem obyvatelům, kteří trpí v ghettech. Clancy se této příležitosti chytil a pořádal předvolební show s některými nejlepšími zpěváky, aby podpořil Manleyho verzi demokratického socialismu. Vystoupení mělo takový úspěch, že byl Clancy požádán o několik opakování. Napsal i předvolební hymnu PNP "My Leader Born Yah", kterou nazpíval Neville "Struggle" Martin. Do konce roku 1972 slavil úspěch, ale potom to šlo z kopce. Kolem roku 1976 žil jen z těchto vystoupení a nové skladby vydával jen sporadicky.
převzato se svolením z www.reggae-vibes.com
doplněno z článku Clancy Eccles
Reggae pioneer od D. Katze, který vyšel v www.independent.co.uk
a z
Remembering Clancy Eccles.